چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ّشرکت آب و فاضلاب استان خوزستان|دفتر تحریریه الکترونیک|دفتر تحریریه الکترونیک - جزئیات خبر

شبکه آب آشامیدنی دزفول ، پایداری در تامین منابع ، تقویت شبکه توزیع

شبکه آب آشامیدنی دزفول ، پایداری در تامین منابع ، تقویت شبکه توزیع

شبکه آب آشامیدنی شهر 330 هزار نفری دزفول با احداث مخازن جدید ذخیره سازی آب به حالت پایدار رسیده و در شبکه توزیع نیز با برطرف شدن مشکل افت فشار آب به وضعیت مطلوبی رسیده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، ظرفیت مخازن ذخیره سازی آب آشامیدنی شهر دزفول در سالهای اخیر با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و احداث مخازن جدید از 20 هزار مترمکعب به 80 هزار متر مکعب افزایش یافته و این افزایش شرایط پایداری را برای تامین آب آشامیدنی شهر دزفول و برخی شهرها و روستاهای تابعه که شبکه آب آشامیدنی آنها متصل به دزفول می باشد را موجب شده است

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، مدیر آبفا منطقه دزفول در نشست خبری با اصحاب رسانه، میزان مصرف آب در پیک مصرف در هفت ماه گرم سال در این شهرستان را در یک شبانه روز بین 120 تا 140 هزار متر مکعب عنوان کرد و گفت: این میزان مصرف شامل 110 هزار مشترک آب ساکن شهرهای دزفول ، سیاه منصور ، شمس آباد و نیز برخی روستاهای این شهرستان می باشد.

جمال الدین برفر با بیان اینکه شهرستان دزفول در سالهای گذشته در زمینه تامین منابع آب با چالش جدی روبرو بود اظهار کرد: با احداث و تجهیز 10 حلقه چاه جدید از سوی سازمان آب و برق خوزستان تعداد چاه های تامین کننده آب آشامیدنی دزفول از 28 حلقه به 38 حلقه افزایش یافت و این شهرستان از نظر منابع تامین آب به حالت پایداری رسیده است.
وی همچنین به تشریح آخرین وضعیت طرح جامع آبرسانی دزفول پرداخت و گفت: این طرح که اجرای آن از سالهای 85- 1384 آغاز شده بود با احداث مخازن ذخیره سازی آب در تصفیه خانه شمال دزفول بدون اینکه چاه های آب تجهیز شوند بعد از سه سال متوقف شد که با پیگیری صورت گرفته در سه سال اخیر و توجه ویژه دولت این طرح مجددا با تامین اعتبار فعال شد و 10 حلقه چاه تجهیز شد که هفت حلقه وارد مدار شده و سه حلقه دیگر نیز تا پایان سالجاری وارد مدار می شوند که با بهره برداری کامل از این 10 حلقه چاه 30 هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره سازی آب آشامیدنی در دزفول افزوده شد.

مدیر آبفا منطقه دزفول با تائید چهار برابر ( 400 درصدی ) شدن ظرفیت ذخیره مخازن ذخیره آب این شهرستان از 20 هزار متر مکعب به 80 هزار متر مکعب با بهره برداری از 10 حلقه چاه جدید بیان داشت: با این اقدام و افزایش حجم ذخیره آب ، مشکل تامین آب روستاهای مهاجرین ، حسین کلولی و سیاه منصور و نیز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی دزفول که به دلیل کمبود آب به حالت تعطیل در آمده بودند بار دیگر احیا شوند.
وی احداث خط انتقال آب 600 میلیمتر از تصفیه خانه شمال به طول هشت کیلومتر به سمت جاده شوشتر به منظور حل مشکل افت فشار مناطق فرهنگ شهر ، بهاران ،  86 هکتار همچنین خط انتقال آب 600 میلیمتر به سمت منطقه آزادگان که بزودی کلنگ زنی می شوند و نیز احداث 6 حلقه چاه از سوی سازمان آب و برق خوزستان با 160 میلیارد ریال اعتبار را طرح های آینده در بخش آب در دزفول برشمرد و گفت: یک مخزن 30 هزار متر مکعبی ذخیره آب در تصفیه خانه شمال دزفول مرحله پیش راه اندازی را طی می کند و بزودی وارد مدار می شود.

آب آشامیدنی دزفول نیاز به دستگاه تصفیه خانگی ندارد

 مدیر آبفا منطقه دزفول با رد تبلیغات صورت گرفته از سوی برخی شرکت های سودجو در زمینه دستگاه های تصفیه آب خانگی گفت: آب دزفول از جمله سالمترین آبهای کشور بوده که نعمتی خدادادی به خاطر استعداد خاص منطقه است لذا آب تزریق شده در شبکه آب تصفیه نیاز به تصفیه مجدد خانگی نداشته کما اینکه استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی در دراز مدت عوارضی چون اختلال در دستگاه گوارش و پوکی استخوان را به دنبال دارد

 اولویت در اجرای طرح فاضلاب کوی طالقانی و مدرس دزفول 

برفر در خصوص اجرای طرح فاضلاب در مناطق دزفول از کوی طالقانی و مدرس به عنوان مناطق اولویت دار در اجرای این طرح به خاطر مشکلات بهداشتی و زیست محیطی ایجاد شده ناشی از فاضلاب زهکش این مناطق عنوان کرد و گفت: 25 کیلومتر شبکه فاضلاب در کوی طالقانی و مدرس دزفول باید اجرا شود ضمن اینکه احداث 2 ایستگاه پمپاژ فاضلاب نیز در این مناطق ضروری است که اجرای این طرح ها 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که اجرای این طرح تا آخر امسال نهایی می شود. ضمن اینکه با احداث شبکه فاضلاب در کوی طالقانی و مدرس دزفول مشکلات ناشی از فاضلاب زندان نیز برطرف می شود.

وی در ادامه احداث فاضلاب در کوی زیباشهر( کوپیته) دزفول که تهدیدی جدی برای منابع آبهای زیر سطحی است را ضروری دانست و بیان داشت:در فاز نخست 6 کیلومتر خط انتقال فاضلاب زیباشهر با ساخت ایستگاه پمپاژ با 130 میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود که این طرح نیز در مرحله ارزیابی مهندسی است.

مدیر آبفا منطقه دزفول همچنین سومین پروژه فاضلاب اولویت دار در این شهر را اجرای فاضلاب 45 متری - شریعتی - پیام آوران به سمت شمال به طول 40 کیلومتر با هشت هزار انشعاب عنوان کرد و گفت: این طرح نیز با 300 میلیارد ریال اعتبار بزودی وارد گام اجرایی می شود.

55درصد شهر دزفول همچنان از شبکه فاضلاب محروم است

مدیر آبفا منطقه دزفول با بیان اینکه تاکنون شبکه فاضلاب در 45 درصد این شهر اجرا شده گفت: برای پوشش 100 درصدی شهر دزفول از شبکه فاضلاب نیاز به تامین اعتبار از محل منابع ملی است که این امر با جدیت پیگیری می شود تا تمام مناطق شهر دزفول زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرند.

حفر 2 حلقه چاه برای تامین آب شهر سالند

برفر در خصوص مشکل تامین آب شهر سالند مرکز بخش سردشت دزفول نیز گفت: از آنجا که آب آشامیدنی این شهر از محل رودخانه های فصلی تامین می شود لذا با کاهش دبی این رودخانه در فصل تابستان و نیز گل آلود شدن در فصل بارندگی تامین آب این شهر با مشکل مواجه می شود که به منظور حل این مشکل 2 حلقه چاه در روستای المهدی حفر شده است.
وی در خصوص حذف گاز کلر از چرخه تصفیه آب شهر صفی آباد دزفول نیز گفت: با خارج کردن سیلندرهای گاز کلر از تصفیه خانه شهر صفی آباد به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از نشت کلر ، آب این شهر به روش الکترولیز نمک طعام تصفیه می شود که روشی کاملا بهداشتی و استاندارد است.

برفر در خاتمه از اجرای طرح اصلاح و نوسازی شبکه آب در 2 یگان نظامی این شهرستان شامل پایگاه چهارم شکاری و تیپ 292 زرهی دزفول خبر داد و گفت:این طرح ها با 74 ملیارد ریال اعتبار اجرا شده و یا در دست اجراست. ضمن اینکه اصلاح و نوسازی شبکه آب در مسیر جاده شمس آباد به طول 5،5 کیلومتر در حال انعقاد قرار داد است.
آب آشامیدنی 110 هزار مشترک ساکن شهرهای دزفول ، سیاه منصور ، شمس آباد و برخی روستاهای این شهرستان با جمعیتی بیش از 330 هزار نفر با تلاش شبانه روزی کارکنان آب و فاضلاب منطقه دزفول تامین می شود.




روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان
(یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶) ۱۲:۳۱
http://www.abfakhz.ir/u/13e
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید