جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ّشرکت آب و فاضلاب استان خوزستان|دفتر تحریریه الکترونیک|دفتر تحریریه الکترونیک - جزئیات خبر
مدیریت بهداشت و کنترل کیفیت آب و فاضلاب شهری خوزستان اعلام کرد

توصیه هایی برای حفظ کیفیت آب آشامیدنی

توصیه هایی برای حفظ کیفیت آب آشامیدنی

مدیریت بهداشت و کنترل کیفیت آب و فاضلاب شهری استان خوزستان اعلام کرد : برای اطلاع از اینکه نامناسب بودن کیفیت آب مانند رنگ ، طعم ، بو و... ناشی از تاسیسات داخلی است یا به شبکه توزیع آب آشامیدنی شرکت آب و فاضلاب ارتباط دارد ، توصیه هایی برای حفظ کیفیت آب آشامیدنی به شهروندان اعلام نمود.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان خوزستان، دکتر ملک تاج اسکندری مکوند اظهار نمود : نخستین شیر بعد از کنتور که اغلب در پارکینگ یا فضای سبز جلوی درب ساختمان است را باز نموده و پس از چند ثانیه ، یک لیوان بلوری تمیز را پر از آب نموده و ویژگی های ظاهری آب (رنگ ، بو ، ذرات معلق و ناخالصی های موجود) را بررسی کنید. در صورت وجود اشکال در آب خروجی از نخستین شیر بعد از کنتور ، بلافاصله با سامانه اطلاع رسانی 122 تماس بگیرید و مشکل را گزارش نمایید و چنانچه آب خروجی از نخستین شیر بعد از کنتور، فاقد هرگونه مشکل بود، ایراد از تاسیسات داخلی است که می تواند ناشی از استاندارد نبودن لوله ها یا فرسوده بودن تاسیسات باشد.

وی توصیه نمود : برای تهیه آب جوش، از شیر آب سرد استفاده کنید. استفاده از شیر آب گرم به علت آنکه مسیر آب گرم را طی کرده است، به دلیل ملاحظات بهداشتی مناسب نیست.

دکتر اسکندری مکوند با بیان اینکه جوشاندن آب در کتری و سماور موجب تشکیل رسوب ناشی از سختی موقت آب می گردد که در اثر حرارت ، رسوب می کند، افزود : چنانچه از ظروف پیرکس ضدرسوب برای تهیه آب جوش استفاده شود به دلیل ممانعت از تشکیل رسوب، موجب ایجاد لایه چربی روی سطح آب جوش یا چای می گردد. لذا توصیه می گردد برای تهیه آب جوش ، باید از جوشاندن آب بیش از سه دقیقه و همچنین جوشاندن آب بیش از یک بار خودداری شود. همچنین برای حذف بوی کلر از آب آشامیدنی ، می توان آب برداشتی از شیر لوله را به مدت پنج دقیقه داخل ظرف تمیزی در دمای اتاق نگهداری نمود و سپس برای آشامیدن استفاده کرد.

مدیریت بهداشت و کنترل کیفیت آبفا شهری خوزستان در خصوص استانداردها و نکات بهداشتی استفاده از مخزن در تاسیسات داخلی ، اذعان داشت : جنس مخزن بهتر است پلی اتیلن و رنگ آن سفید باشد تا در صورت وجود هرگونه آلودگی قابل رویت و تشخیص باشد. حجم آن متناسب با جمعیت و نوع طراحی آن دوجداره باشد تا باعث تغییرات دمایی آب نشود. همچنین دارای درب بزرگ و شیر تخلیه باشد تا به راحتی قابل شستشو باشد.

وی تاکید کرد : مخازن در بازه های زمانی مشخص بازرسی و شستشو و در محل مسقف و دور از نور مستقیم خورشید نصب گردند.

ضروری است محل نصب پمپ بعد از مخزن ذخیره باشد و مخزن مستقیما از کنتور آبگیری کند تا از مکش منفی به هنگام کاهش فشار یا قطع آب ، از ایجاد آلودگی جلوگیری شود.

استاندارد نبودن مخازن و پمپ های شخصی مورد استفاده توسط مشترکان ، عدم نصب اصولی آنها و همچنین عدم شستشوی صحیح در بازه های زمانی مناسب می تواند سبب ایجاد طعم ، بو و رنگ آب شوند.

دکتر اسکندری مکوند افزود : چنانچه جنس لوله های تاسیسات داخلی مشترک استاندارد نباشد (در اثر گرما و سرما قوس پیدا کرده باشد) و یا لوله ها قدیمی و فرسوده باشند ، می توانند سبب ایجاد رنگ ، بو و طعم در آب شوند.

در صورتی که در مدت زمان طولانی از آب شیر لوله برداشت نشده باشد (در زمان مسافرت های طولانی) ضروری است پیش از برداشت آب ، حتما آب مانده در لوله ها و تاسیسات تخلیه شود تا با مشکلی از نظر طعم و بو مواجه نشوید. می توان برای صرفه جویی در مصرف آب بهتر است آب تخلیه شده برای مصارف غیرآشامیدنی مانند آبیاری گلدان ها ، شستشوی حمام و ... استفاده کرد.

مدیریت بهداشت و کنترل کیفیت آبفا شهری خوزستان تاکید کرد : مالکانی که دارای دو شبکه آبرسانی هستند (یکی متعلق به شرکت آب و فاضلاب شهری و دیگری مربوط به شبکه خصوصی ویژه مشترک) ضروری است برای جلوگیری از آلودگی شبکه اقدامات ذیل را رعایت نمایند :

·                      از اتصال دو سامانه به هم خودداری کنند.

·                      از متصل نبودن دو سامانه با استفاده از شیر یکطرفه برای هر یک از شبکه ها مطمئن شوند.

·                      عملکرد شیرهای یکطرفه در بازه های زمانی مشخص (سالانه) ارزیابی گردند.

به منظور پیشگیری از بیماریهای واگیر از طریق تماس پوستی، استفاده از شیرهای چشمی در اماکن پر ازدحام مانند مدارس، دانشگاه ها ، مساجد و ... را توصیه می شود.

وی افزود : دستگاه های تصفیه خانگی آب در حقیقت آب شیرین کن خانگی هستند و در مناطقی باید استفاده شوند که دارای آب شور و سنگین هستند. بنابراین در شهرهایی که کیفیت آب از نظر شوری و بر اساس مقدار کل جامدات محلول با استاندارد ملی 1053 تطبیق دارد ، نیازی به استفاده از دستگاههای آب شیرین کن ندارند.

دکتر اسکندری مکوند در خاتمه یادآور شد : گاهی آب برداشتی از شیر لوله دارای رنگ سفید است که این رنگ به دلیل وجود اکسیژن محلول در آب می باشد. چنانچه رنگ سفید آب با بوی نامطبوع همراه بود، ضروری است بلافاصله با سامانه اطلاع رسانی 122 تماس گرفته شود.

روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان
(شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷) ۰۷:۵۸
http://www.abfakhz.ir/u/15V
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید