سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه راهبرد مشارکت عمومی وزارت نیرو

وزارت نیرو، به عنوان متولی تامین، انتقال و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی و تولید برق مطمئن و پایدار برای مصارف بخش های مختلف و آحاد جامعه در سطح کشور؛ خود را موظف می داند در جهت تدوین اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با صنعت آب و برق، حتی المقدور نسبت به اخذ مشارکت عمومی تلاش نموده و در این زمینه خط مشی خود را به شرح زیر ترسیم، و بر عملکرد شرکت‌ها و مؤسسات زیرمجموعه نظارت نماید:
  1. جلب مشارکت و کسب رضایت مردم در بالاترین سطح ممکن و تلاش در جهت رعایت کامل منشور حقوق شهروندی در حیطه وظایف و فعالیت‌های وزارت نیرو
  2. توسعه اعتماد و سرمایه اجتماعی در نظام حکمرانی و مدیریت منابع آب و انرژی از طریق احترام به حقوق شهروندان و استیفای حقوق اجتماعی آنان و تلاش در جهت فراهم آوردن زمینه‌ سلامت جسمی، روحی و روانی و اجتماعی آحاد جامعه در زمینه‌های مرتبط با صنعت آب و برق
  3. اطلاع‌رسانی جامع و آموزش و فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب و انرژی؛ با هدف ارتقای آگاهی کارکنان، مشترکان و ذینفعان نسبت به وظایف فردی و مسئولیت‌های اجتماعی خویش در قبال جامعه و جلب و جذب مشارکت‌های مردمی.
  4. شفاف‌سازی و فراهم کردن بستر مشارکت همه ذینفعان در سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و اجرای سیاست‌ها و طرح‌ها، با به‌کارگیری ابزارهای مناسبِ مشارکت الکترونیک، و بهره‌گیری از ظرفیت مشاوره ای مردم و سازمان‌های مردم نهاد
  5. تسهیل دسترسی آزاد و جامع به اطلاعات آب و انرژی
  6.  بهبود پاسخگویی در برابر تبعات و عواقب تصمیمات و فعالیت‌های وزارت نیرو بر محیط‌زیست و جامعه؛ در راستای مسئولیت اجتماعی سازمانی.
  7. سنجش میزان رضایتمندی کارکنان و مشترکان از دریافت خدمات در بازه زمانی یکساله، بطور مرتب، جهت ارائه خدمت به نحو شایسته تر
  8. در نظر گرفتن تمهیدات لازم به منظور جمع‌آوری و بهره‌برداری از نظرات، پیشنهادات و انتقادات کارکنان، مشترکان و ذینفعان در راستای جلب رضایت مشترکین صنعت آب و برق، در چارچوب قوانین و  مقررات.  
از کلیه کارکنان، مدیران، مشاوران، پیمانکاران و ذینفعان انتظار می‌رود با التزام عملی به موارد فوق الذکر، تلاش نمایند تا زمینه تحقق آن در وزارت نیرو و کلیه شرکت‌های تابعه و وابسته و شرکت های فعال در صنعت آب و برق، فراهم آید.

وزیر نیرو

راهبرد مشارکت دستگاه

این سازمان کلیه مقررات صادره خود را اعم از بخشنامه ها، دستورالعملها و ضوابط اجرایی و ..... را پیش از ابلاغ به مدت ۲ هفته از طریق سایت خود در معرض نقد عموم قرار داده و پس از دریافت نظرات و انتقادات سازنده مردمی، نسبت به اصلاح و سپس ابلاغ اقدام مینماید.